زانتان گام چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

به احتمال زیاد، شما در مورد زانتان گام نشنیده اید یا اطلاعات زیادی ندارید اما اگر قبلا سس سالاد، بستنی یا اسموتی استفاده کرده باشید بهتر است بدانید که ماده نامبرده در این خوراکی ها وجود دارد؟ آیا زانتان گام ضرر دارد؟ فرق یین زانتان گام خوراکی و صنعتی در چیست؟ در ادامه با مجله مواد شیمیایی همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این ماده به شما انتقال دهیم

کاربرد زانتان گام در صنایع غذایی

پس زانتان گام چیست؟به عبارت ساده، این یک افزودنی غذایی با نامی عجیب و حتی منشأ عجیب تر است.زانتان گام یک هیدروکلوئید است (به پلیمرهای زنجیره بلند مانند پلی ساکاریدها و پروتئین ها فکر کنید) که غذاها را تثبیت و غلیظ می کند تا طعم و مزه و حسی را که انتظار دارید در دهان داشته باشید.

از زمان کشف آن در دهه 1960، زانتان گام یکی از مواد تشکیل دهنده انواع غذاها و نوشیدنی ها از جمله سس ها، محصولات لبنی، محصولات پخته شده، شیرینی ها و پخش کننده های کم چرب بوده است.

همانطور که اشاره کردیم، به تعلیق ادویه ها در سس های سالاد کمک می کند و حتی به خمیر آن بافت صاف و یکدست می دهد.همچنین یک عنصر کلیدی در غذاهای بدون گلوتن است.افراد مبتلا به بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن در صورت خوردن غذاهای پخته شده یا سایر غذاهای حاوی آرد، می توانند گرفتگی دردناک معده و اسهال را تجربه کنند.

غذاهایی که بدون گلوتن ساخته می شوند برای غلیظ شدن و چسباندن رطوبت به زانتان گام (و سایر مواد) متکی هستند تا نان ها و شیرینی های بدون گلوتن بتوانند بافت و انعطاف پذیری مشابهی با غذاهای حاوی گلوتن داشته باشند.

طبق گفته محققان زانتان گام در آشپزخانه های تجاری و همچنین در آشپزخانه های خانگی بسیار مفید است.این یک روش بسیار جالب برای دستکاری بافت به خصوص با سس ها و محصولات پخته شده است.زانتان گام در غذاهایی که خوب پوره نمی‌شوند، مانند فلفل دلمه‌ای، آب را جذب می‌کند تا بتوان آن را به صورت سس صاف درآورد.

کاربرد زانتان گام در صنایع آرایشی

موارد استفاده از زانتان گام بسیار فراتر از پخت بدون گلوتن است.از آنجایی که زانتان گام رطوبت را جذب می‌کند، به جلوگیری از جدا شدن مایعات کمک می‌کند و باعث می‌شود محصولات زیبایی مانند شامپو یا لوسیون، و محصولات صنعتی مانند رنگ‌ها و پاک‌کننده‌های خانگی، روان شوند.همچنین در برخی داروها استفاده می شود.

مزه زانتان گام

زانتان گام در انواع غذاها خوب عمل می کند زیرا طعمی ندارد.در طول پخت و پز اضافه می شود و به طعم های مورد نظر غذا اجازه می دهد تا بدرخشند.این ماده دارای بافت غلیظ کننده ای است و به سرعت ژل می شود، اما اگر زانتان گام قبل از کلوخه شدن با آن مخلوط شود، هیچ خورنده ای متوجه وجود آن نمی شود.

آیا زانتان گام چسبناک است؟

زانتان گام به شکل پودری عرضه می شود که می توانید آن را در فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید.بی رنگ و بی طعم است و تا حد زیادی قابل توجه نیست.بر خلاف سایر عوامل غلیظ کننده، مانند نشاسته ذرت یا آرد، زانتان گام طعم غذایی را که با آن مخلوط می شود، مسدود نمی کند.

و برای ایجاد اثر ضخیم کننده به مقدار بسیار کمی از آن نیاز دارید.بنابراین، وقتی از نشاسته ذرت استفاده می‌کنیم، از آن در غلظت‌های حدود 1 درصد استفاده می‌کنیم.از زانتان گام، در حدود یک چهارم درصد یا حتی کمتر از آن استفاده می شود.هنگامی که بیش از حد از آن استفاده می شود، می تواند مواد را لاستیکی کند.

منشاء عجیب زانتان گام

زانتان گام از لایه محافظ باکتری Xanthomonas campestris که بر روی برگ سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی، کلم بروکسل و شلغم یافت می شود، به دست می آید.این همان باکتری است که عامل برخی بیماری های گیاهی مانند پوسیدگی سیاه و پژمردگی باکتریایی است.

هنگامی که Xanthomonas campestris با گلوکز مشتق شده از ذرت، سویا یا گندم تغذیه می شود، تخمیر رخ می دهد و پوششی ایجاد می کند که سپس خشک شده و به پودر تبدیل می شود تا زانتان گام ایجاد شود.

در حالی که زانتان گام ده‌ها سال است که وجود داشته است، تنها در دهه گذشته به قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی راه یافته است که تا حد زیادی به دلیل افزایش سریع تشخیص بیماری سلیاک می باشد.

چگونه با زانتان گام بپزیم

هنگام استفاده از زانتان گام در دستور العمل ها (به جز برای نان)، بهتر است به آرامی زانتان گام را به مایع اضافه کنید.ترجیحاً با یک مخلوط کن غوطه ور یا در مخلوط کن برای حفظ حرکت مواد. این می تواند به شکستن توده های ژل مانند آن ها کمک کند و به غذا بافت نرم تری بدهد.

از 1/8 قاشق چایخوری در هر فنجان مایع استفاده کنید و این دو را در مخلوط کن ترکیب کنید.مخلوط کردن با دست توصیه نمی شود، زیرا زانتان گام بلافاصله شروع به اتصال می کند و می تواند توده ها را تشکیل دهد.

برای ایجاد واکنش ژل، نیازی به گرم کردن یا سرد کردن قبلی زانتان گام نیست.یک جایگزین محبوب برای زانتان گام نشاسته ذرت است که می تواند به همان روش استفاده شود، اگرچه به خوبی چسبانده نمی شود.نشاسته ذرت گزینه ای ساده تر و ارزان تر است.با این حال، در رژیم کتو تایید نشده است.

تاثیر زانتان گام برای سلامتی

زانتان گام توسط FDA برای استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی تایید شده است، اما برای استفاده پزشکی نیست.قبل از استفاده از زانتان گام برای هر هدفی با پزشک خود صحبت کنید.

1-زانتان گام برای دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است که توانایی بدن برای پردازش قند خون را مختل می کند.اگر قند خون خیلی بالا بماند، می تواند به اعصاب، چشم ها، رگ های خونی و کلیه ها آسیب برساند.در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 9 فرد دیابتی، 12 گرم زانتان گام سطح قند خون را در طول روزه داری و 2 ساعت بعد از غذا کاهش داد.

هیچ علائم گوارشی شدیدی در این مطالعه گزارش نشد..برای کسانی که رژیم غذایی آنها عمدتاً برنج است، زانتان گام ممکن است عواقب ناسالم آن را کاهش دهد.قند خون تقریباً 30 دقیقه پس از مصرف برنج افزایش می یابد.در مطالعه ای روی 11 فرد سالم، زانتان گام این افزایش قند خون را در انسان سرکوب کرد.

2-زانتان گام ییوست

در مطالعه ای بر روی 18 داوطلب، زانتان گام اثرات ملین قدرتمندی بر بدن انسان داشت.مقدار و دفعات تولید مدفوع با مکمل‌های زانتان گام افزایش یافت.در مطالعه دیگری بر روی 5 مرد، مصرف مقادیر زیاد زانتان گام باعث افزایش مقدار و دفعات اجابت مزاج شد.

3-خشکی دهان

مطالعه ای روی 33 بیمار مبتلا به خشکی شدید دهان ناشی از سندرم شوگرن از جایگزین های بزاق مبتنی بر زانتان گام در ضخامت های مختلف استفاده کرد.جایگزین های بزاق مبتنی بر زانتان گام خشکی دهان را بهبود می بخشد.بیماران دیالیز کلیه از خشکی دهان و تشنگی به دلیل رژیم غذایی اجباری با محدودیت مایعات شکایت دارند.مطالعه ای روی 65 بیمار نشان داد که جایگزین های بزاق حاوی زانتان گام می تواند تشنگی و خشکی دهان را درمان کند.

4-دیسفاژی

دیسفاژی اختلالی است که دشواری در بلع یا شروع عمل بلع را توصیف می کند.در مقایسه با 14 داوطلب سالم، یک غلیظ کننده غذایی مبتنی بر زانتان گام ایمنی را بهبود بخشید و برای 120 بیمار مبتلا به دیسفاژی تسکین داد.

همچنین، 76 بیمار مبتلا به دیسفاژی پس از سکته مغزی از ضخیم‌کننده‌های زانتان گام استفاده کردند و ایمنی بلع را افزایش دادند، که می‌تواند حوادث خفگی را کاهش دهد.

5-گرسنگی

در مطالعه‌ای روی 9 نفر، شرکت‌کنندگانی که کلوچه‌های حاوی زانتان را مصرف کردند، احساس سیری بیشتری داشتند.با این حال، سازمان ایمنی غذای اروپا هیچ ارتباطی بین مصرف زانتان گام و افزایش سیری گزارش نکرد.مطالعه دیگری تایید کرد که زانتان گام به طور قابل توجهی گرسنگی را در 21 زن چاق کاهش نداد.

6-پوسیدگی دندان

مینای قوی دندان (سطح محافظ دندان) نشانه سلامت دندان است.غذاهای اسیدی مانند نوشابه، قهوه و آب میوه ها می توانند مینای دندان را تخریب کنند.زانتان گام یک عامل غلیظ کننده رایج است که در خمیر دندان استفاده می شود.اعتقاد بر این است که آدامس زانتان یک سد محافظ بر روی دندان ها تشکیل می دهد، بنابراین از حملات اسیدی از غذاها جلوگیری می کند.

مطالعه ای بر روی 16 نفر اثر فرسایشی نوشیدنی های میوه ای اسیدی مخلوط با زانتان گام را مقایسه کرد و نشان داد که از بین رفتن مینای دندان را کاهش می دهد.

7-استئوآرتریت

استئوآرتریت یک اختلال مفصلی دردناک است که معمولاً به دلیل پیری مفاصل یا چاقی ایجاد می شود.مطالعات متعدد حیوانی نشان داد که تزریق زانتان گام از غضروف محافظت می کند و در عین حال درد را نیز تسکین می دهد.

8-مصونیت

زانتان گام توانست تولید آنتی بادی را در سلول های طحال موش فعال کند.با این حال، شواهدی وجود ندارد که این پاسخ مشابه در انسان رخ دهد.

زانتان گام خوراکی و ایمنی آن

زانتان گام به عنوان یک افزودنی غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 1969 بر اساس ارزیابی ایمنی توسط آژانس فدرال تایید شد.در حال حاضر در محصولات غذایی در سراسر جهان از جمله کشورهایی مانند کانادا، مکزیک، برزیل، اتحادیه اروپا، چین، ژاپن و کره استفاده می شود.

حتی سازمان بهداشت جهانی و سازمان کشاورزی مواد غذایی آن را برای مصرف بی خطر می دانند.زانتان گام به غیر از خاصیت غلیظ کننده و امولسیونی آن، ممکن است فواید سلامتی نیز داشته باشد.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه زانتان گام رطوبت را در دستگاه گوارش می‌بندد و به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک ملین عمل کند، که می‌تواند برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند یک نعمت باشد، اما برای افراد مبتلا به اسهال، مشکلات گوارشی، درد در ناحیه باسن – و روده را به همراه دارد و یا سابقه بی اختیاری در دفع مدفوع را دارد.

و از آنجایی که زانتان گام از باکتری‌هایی ساخته می‌شود که روی گیاهان چلیپایی زندگی می‌کنند، افرادی که حساسیت شدید به سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم دارند ممکن است واکنش‌های نامطلوبی به محصولات ساخته شده با زانتان گام تجربه کنند.

بسته بندی زانتان گام

زانتان گام را در ظرف در بسته و دور از حرارت یا رطوبت نگهداری کنید.می توان آن را در کمد با سایر لوازم پخت و یا در هر مکانی دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرد.نگهداری زانتان گام در یک نقطه خنک و نه خیلی گرم نیز به طولانی شدن عمر مفید آن کمک می کند.

از ۱ تا ۵ به این صفحه یه امتیاز بده
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید